Monday, April 14, 2008

Navnedag:)

Idag, 14. april, er navnedagen min..hihi. Hurra for meg og navnet mitt! Jeg har allerede spist kake:D (Ok ok, den var ikke laget spesielt til meg.. det var left-overs fra mammas bursdag igår, men fortsatt godt)

Fra Wikipedia:

Nora er et kvinnenavn med flere mulige opphav. Det kan være:
* En kortform av Eleanor, Eleonora eller Eleonore. Alle disse navnene er sannsynligvis utledet av Helene, som kommer fra det greske ordet helene, «lys» eller «skinne». Dette er den vanligste forklaringen i Norge.
* En kortform av Honora, som har opphav i det latinske navnet Honorius, «ære».
* En feminin form av mannsnavnene Nor og Nore som har opphav i det norrøne norðr eller det gammelhøytyske nord, som begge betyr «nord». Navnet kan også knyttes til landsnavnet Nóregr, «Norge».
* Et arabisk navn som betyr «lys». Dette navnet skrives også Nura eller Noura. Andre varianter av dette navnet er Nor, Nur og Noor.

Den siste versjonen har arabisktalende personer faktisk kommentert for meg, at navnet mitt betyr lys på arabisk:) Jeg har også hørt at det betyr Allahs lys..og jeg som er så religiøs av meg..hehe.

Fra Statistisk Sentralbyrå:

* Det er 6536 kvinner som har Nora som første fornavn
* Det er 4303 kvinner som har Nora som eneste fornavn

På figuren under, også hentet fra SSB, kan man se at etter at jeg fikk navnet Nora steg det enormt i popularitet! Tilfeldig? Neppe:)

3 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. haha, "tilfeldig? neppe!" :p hihi. Gratulerer med navndagen :)

    ReplyDelete
  3. gratulerer 8) du er nesten like kul som syltetøyet.
    men bare nesten

    ReplyDelete

Jeg blir superglad for kommentarer, takk takk!:)